Jak ogarnąć problemy czasu ekranowego naszych dzieci?

2018-01-22

Bycie rodzicem to jedno z najbardziej odpowiedzialnych i najtrudniejszych zadań na świecie. W obecnych czasach kiedy rzeczywistość wciąż się zmienia i pędzi do przodu wychowując dzieci, musimy stawać przed coraz to nowymi wyzwaniami. Sprawą, która nas rodziców nierzadko niepokoi, a nawet przerasta, jest korzystanie naszych pociech z nowoczesnej technologii komputerowej. Często spędzają one wiele godzin przed ekranem laptopa, tableta czy smartfona, grając w gry, oglądając filmy na YOU TUBE, surfując po różnych stronach internetowych, korzystając z niezliczonych aplikacji czy różnych mediów społecznościowych, odczuwając przy tym niejako przymus stałego bycia online. Bywa, iż w takiej sytuacji rodzice czują sią bezradni, wręcz niekompetentni, gdyż nie wiedzą kiedy i jak ograniczać czas ekranowy swych dzieci.

 

Jak je zatem nauczyć, że nowoczesna technologia może być błogosławieństwem, lecz także nieumiejętnie używana może okazać się zmorą – przyczyną uzależnienia, niepowodzeń w szkole, braku chęci do rozwijania zainteresowań czy aktywności fizycznej, rozdrażnienia, agresji, senności, depresji, problemów w nawiązywaniu zdrowych relacji z ludźmi itp.

Jak pomóc dzieciom dokonywać mądrych i właściwych wyborów, aby czas spędzany przed ekranem TV lub w sieci był bardziej produktywny, a one naprawdę bezpieczne?

Oto kilka podpowiedzi dla rodziców, jak radzić sobie z ogarnięciem problemów związanych z tzw. czasem ekranowym dzieci:

  1. Wyposaż pokój, w którym jest komputer lub telewizor w inne obiekty „rozrywki nieekranowej” np. książki, czasopisma, gry planszowe, puzzle i inne, aby dać dzieciom alternatywę spędzania wolnego czasu.
  2. Trzymaj TV, iPad, laptop i inne urządzenia elektroniczne poza pokojem dzieci. Najlepiej aby znajdowały się one w tzw. przestrzeni wspólnej.
  3. Wyłącz wszystkie tego typu urządzenia podczas posiłków, zabierz je z pokoju dziecka na czas ciszy nocnej.
  4. Nie pozwalaj oglądać TV czy korzystać ze smartfona podczas odrabiania lekcji czy nauki własnej. Nadzoruj korzystanie z komputera podczas używania go przez dziecko w celu odrobienia pracy domowej.
  5. Traktuj czas ekranowy nie jako niezbywalne prawo lecz jako przywilej, na który dzieci mają zasłużyć po wywiązaniu się ze swoich obowiązków szkolno-domowych.
  6. Świeć przykładem – ogranicz swój czas ekranowy.
  7. Pomóż dziecku w dokonaniu wartościowego wyboru programów TV czy stron internetowych. Niech będą to w większości takie, które inspirują, pobudzają ich rozwój, wzbogacają wiedzę czy dostarczają dobrej jakości rozrywki.
  8. Oglądaj programy, filmy, graj w gry, szukaj w internecie informacji potrzebnych np. do przygotowania się do lekcji lub zrobienia projektu razem z dzieckiem. Na te aktywności zarezerwuj trochę czasu w weekend, tworząc w ten sposób własny rodzinny rytuał. W ten sposób pożytecznie i ciekawie spędzicie wspólny czas tzw. quality time, lepiej poznasz swe dziecko i jego świat. Nauczysz je, jak mądrze i efektywnie korzystać z mediów . Rozmawiaj z nim o tym, co oglądacie i czytacie, pomóż mu odróżnić to co dobre i wartościowe od tego co głupie, szkodliwe, niebezpieczne i złe.
  9. Zaoferuj dziecku inne atrakcyjne aktywności: wspólne czytanie, gry planszowe, quizy, zabawy z tobą czy rówieśnikami, wspólne gotowanie, uprawianie sportu, wyjście na spacer, do kina, teatru, muzeum czy wyjazd na wycieczkę.
  10. Poznaj najważniejsze zasady bezpieczeństwa w internecie, a następnie zapoznaj z nimi dziecko. Wytłumacz mu, jakie potencjalne zagrożenia mogą wiązać się z nieprzestrzeganiem tych zasad i bądź konsekwentny w ich egzekwowaniu. Nie bądź ignorantem w kwestii mediów społecznościowych. To część świata twojego dziecka, a szczególnie tego nastoletniego, więc musisz być świadomy, jakie obowiązują w nim mechanizmy. Możesz tego nie chcieć, ale lepiej zainstaluj sobie aplikacje typu Messenger czy Instagram i dowiedz się, jak funkcjonuje Facebook. Kontroluj, z kim dziecko spędza czas w sieci w tzw. chat roomach, na forach internetowych itp., komu i jakie informacje czy zdjęcia udostępnia oraz jakie ma grono znajomych.