fbpx
Menu Zamknij

Jak zostać panem swojego czasu i mieć sukcesy w nauce?

Musisz wykonać trudne zadanie domowe, przed tobą sprawdzian bądź odpytywanie z całego działu, a może nawet dwóch? Albo może czeka cię przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego lub matury? Na samą myśl ogarnia cię zniechęcenie, a może strach lub panika. Jak ogarnąć tak wiele w krótkim czasie? Jak zdążyć ze wszystkim i dostać satysfakcjonującą ocenę albo po prostu zaliczyć dany temat?

O zjawisku prokrastynacji

Bywa to często nie lada wyzwaniem, szczególnie jeśli nie mamy w zwyczaju uczyć się systematycznie. Zdarza się też, że odkładamy wykonanie szczególnie trudnego lub nudnego zadania w czasie, w nieskończoność zwlekamy z jego wykonaniem, co z kolei może wywoływać stres, lęk czy poczucie winy. Nazywa się to zjawiskiem prokrastynacji lub potocznie „odjutronizmem”. Ludzie cierpiący na “odjutronizm” znajdują wciąż nowe usprawiedliwienia dla odwlekania zadania, mają duże trudności, aby go rozpocząć oraz zarządzać swoim czasem, a w ich otoczeniu oraz w głowie często panuje chaos.

Tymczasem im szybciej i sprawniej uporamy się z obowiązkami szkolnymi, szczególnie tymi najmniej lubianymi, tym mniej czujemy się nimi przytłoczeni – tak jakbyśmy zrzucili z siebie jakiś niepotrzebny ciężar, który nas ogranicza i stresuje. Nierzadko okazuje się, że coś, co miało być bardzo skomplikowane i czasochłonne, było całkiem łatwe i dość szybkie do zrobienia, a przyswojenie pewnej wiedzy bądź wykonanie zadania nieoczekiwanie sprawiło nam radość i dało satysfakcję.

Jak uczyć się szybko i efektywnie?

Co zrobić, aby lepiej radzić sobie z obowiązkami ucznia czy studenta? Jak uczyć się szybko i efektywnie, a dzięki temu mieć więcej czasu na życie pozaszkolne, przyjemności i własne pasje? Jak przy tym uzyskać lepsze oceny i dobrze przygotować się do poważnych egzaminów końcowych – po szkole podstawowej, gimnazjum czy egzaminu maturalnego?

Oto kilka cennych rad:

  • rozpisz trudniejsze czy bardziej skomplikowane zadanie na małe części,
  • zrób listę rzeczy do wykonania w danym dniu,
  • poznaj i korzystaj ze sprawdzonych metod zarządzania czasem, np. techniki Pomodoro,
  • pamiętaj, żeby uczyć się w sposób przyjazny dla mózgu, aby zapamiętywać szybciej i na dłużej (rób notatki, czytaj je na glos, używaj różnych kolorów do podkreślania słów kluczy czy ważnych informacji w tekście, stosuj mapy myśli, ucz się z kolegą itp.),
  • zacznij od najtrudniejszego zadania, które jest dla ciebie najbardziej obciążające psychicznie,
  • nagradzaj się za wykonanie zadania, a nawet jego części.

Technika Pomodoro – pochodzenie i zalety

Na czym polega technika Pomodoro? Co zyskujemy dzięki tej metodzie zarządzania czasem?

  • uczymy się pracować w sposób zorganizowany oraz bardziej przyjazny dla mózgu,
  • potrafimy lepiej się skoncentrować na konkretnym zadaniu, rezygnując z wielozadaniowości,
  • poprawiamy swoją motywację do wykonywania kolejnych zadań,
  • pracujemy o wiele bardziej efektywnie,
  • zyskujemy więcej czasu wolnego.

Technika Pomodoro została wymyślona przez Włocha Francesco Cirillo pod koniec lat 80. XX wieku. Wpadł on na genialny pomysł, aby czas przeznaczony na wykonanie zadania bądź zadań, podzielić na mniejsze odcinki czasowe trwające 25 minut, odmierzane za pomocą kuchennego czasomierza w kształcie pomidora. Stąd nazwa techniki pochodząca od włoskiego słowa pomodoro czyli pomidor.

Reguły techniki Pomodoro

Pamiętajmy, aby stosować ją konsekwentnie, trzymając się następujących reguł:

  • wykonaj własną listę zadań do zrobienia na dziś – najlepiej na kartce papieru,
  • podziel wykonanie większego zadania na odcinki bądź sesje trwające 25 minut, może być też tak, że w trakcie jednej sesji wykonasz jedno lub dwa prostsze zadania, może być tak, że w twoim przypadku lepsze będą nieco dłuższe sesje (jednak nie dłuższe niż 35-40 minut),
  • nastaw czasomierz na 25 minut i pracuj w skupieniu nad określonym zadaniem eliminując wszelkie rozpraszacze: smsy, emaile, media społecznościowe, rozmowy telefoniczne – najlepiej ustaw telefon na tryb wyciszony lub offline, z komputera korzystaj wyłącznie wtedy, kiedy jest to absolutnie niezbędne i zaglądaj tylko na strony służące do wykonania zadania, poproś osoby przebywające w domu o nieprzeszkadzanie w trakcie sesji,
  • gdy czasomierz (klasyczny kuchenny, stoper lub aplikacja Clockwork Tomato – Mechaniczny Pomidor) ogłosi koniec sesji po 25 minutach, odznacz lub odfajkuj wykonanie pierwszego zadania na kartce – to jest naprawdę bardzo ważne, daje nam poczucie osiągnięcia czegoś, ukończenia całego zadania lub jego cząstki i świetnie motywuje do dalszej pracy,
  • zrób sobie przerwę 3 – 5-minutową, w trakcie której możesz się czegoś napić lub zjeść (najlepiej przekąski wspierające pracę mózgu, np. orzechy), zrobić kilka ćwiczeń fizycznych, odpowiedzieć na sms lub pobawić się z psem,
  • ponownie nastaw czasomierz na 25 minut i solidnie popracuj w wyznaczonym czasie aż do kolejnej krótkiej przerwy,
  • po 4 sesjach (czyli w sumie po 100 minutach nauki) możesz zrobić sobie dłuższą przerwę 15-30 minutową i nie zapomnij o nagrodzie dla siebie – może to być zjedzenie czegoś co lubisz, spacer, sprawdzenie poczty, posłuchanie muzyki, rozmowa, a nawet krótka drzemka,
  • po dłuższej przerwie, jeśli nadal masz coś do zrobienia, możesz powtórzyć cały cykl lub tylko jego fragment od początku.