fbpx
Menu Zamknij

Wakacje albo nauka? Czy te pojęcia muszą się wykluczać?

Dla uczniów jak i rodziców koniec roku szkolnego to upragniony koniec nauki, długo oczekiwane i zasłużone wytchnienie od szkoły i stresu z nią związanego. Z pewnością temu właśnie służy letni wypoczynek, ale czy w czasie wakacji dzieci powinny zupełnie zapomnieć o jakimkolwiek uczeniu się i wysiłku intelektualnym? Takie podejście nie uwzględnia naturalnej chęci dzieci do poznawania świata i nabywania nowych umiejętności. Dlaczego w okresie, w którym dziecięce i nastoletnie umysły wręcz chłoną wiedzę, nie dostarczyć im jej w umiejętny i atrakcyjny sposób nawet w trakcie tzw. przerwy w nauce? Z pewnością sposób nauczania musi znacznie odbiegać od tego, jaki kojarzony jest z tradycyjną -często rutynową i nudną – nauką szkolną. Każdy z nas najlepiej zapamiętuje nowe wiadomości i przyswaja nowe umiejętności poprzez działanie oraz wyzwolenie pozytywnych emocji związanych z procesem poznawczym. Zaangażowanie dzieci w ciekawe oraz twórcze aktywności zgodne z ich zainteresowaniami i uzdolnieniami oraz rozwijające różne typy inteligencji (takie jak językowa, muzyczna, ruchowa, przestrzenna, społeczna i in.) z pewnością może przyczynić się do ich harmonijnego rozwoju.
Na rynku istnieje wiele firm oferujących różnorodne letnie obozy tematyczne w tym obozy językowe. Najpopularniejsze z tych ostatnich okazują się obozy z językiem angielskim w Polsce bądź za granicą, które łączą naukę języka z innymi aktywnościami – sportowymi jak i artystycznymi.
Jakie korzyści mogą odnieść nasze pociechy z wyjazdu na obozy rekreacyjne z nauką języka obcego?
• Rozwój umiejętności personalnych: większe poczucie pewności siebie i niezależności, odkrywanie własnych mocnych stron i uzdolnień
• Rozwój umiejętności interpersonalnych: umiejętność współpracy w grupie, rozwiązywania problemów, tworzenia pozytywnych relacji z rówieśnikami, nawiązywanie przyjaźni
• Rozwój umiejętności językowych: wzbogacenie zasobu słownictwa, poprawa wymowy obcych słów
• Pokonanie nieśmiałości oraz barier w posługiwaniu się językiem obcym
• Udział w różnorodnych i atrakcyjnych aktywnościach stwarzających okazję do mówienia oraz pokazujących praktyczne zastosowanie znajomości języka obcego
• Doskonalenie sprawności komunikacyjnej, przede wszystkim słuchania ze zrozumieniem i mówienia
• Kontakt z rodzimymi użytkownikami języka czyli native speakerami albo obcokrajowcami znającymi angielski: konieczność komunikowania się w języku obcym
• Nauka poprzez nieskrępowaną zabawę: brak obawy przed ocenianiem, popełnianiem błędów, rozwój wyobraźni i twórczego myślenia
• Kojarzenie zdobywania nowych wiadomości oraz umiejętności z przyjemnością, budowanie pozytywnego nastawienia do nauki
• Wzmocnienie motywacji wewnętrznej do nauki języka obcego: „Uczę się angielskiego, bo chcę, bo to fajny i w miarę łatwy język, bo dzięki temu mogę porozumiewać się i poznawać innych ludzi na całym świecie”
• Uwewnętrznienie starożytnej maksymy: „Uczymy się nie dla szkoły, lecz dla życia”
• Kontakt z kulturą krajów np. anglojęzycznych, wzbogacanie wiedzy o zwyczajach, tradycjach i mentalności innych narodów, rozwój tolerancji.