fbpx
Menu Zamknij

Dlaczego nauka języka w grupie dziecięcej jest bardziej efektywna niż nauka indywidualna?

Młodszym dzieciom zdecydowanie bardziej zaleca się naukę języka obcego w kilkuosobowej grupie, a nie zajęcia indywidualne. Czym to jest spowodowane? Dlaczego dzieci lepiej przyswajają język w grupie?
• Będąc w grupie ze swoimi rówieśnikami, dziecko jest o wiele bardziej zmotywowane i zaangażowane. Członkowie grupy wchodząc w rozmaite interakcje, wzajemnie się wspierają i mobilizują do nauki.
• W grupie można przeprowadzić wiele różnorodnych ćwiczeń i są one dla najmłodszych bardziej ekscytujące i efektywne. Ćwiczenia grupowe mają wartość edukacyjną w szerokim rozumieniu – uczą nie tylko nowych słówek, gramatyki czy wymowy, ale również współdziałania i dobrej komunikacji między sobą.
• Dzieciom łatwiej będzie otworzyć się na rozmowę w języku obcym ze swoim rówieśnikiem, który jest na podobnym poziomie niż z dorosłym nauczycielem. Język jest narzędziem społecznym i uczymy się go głównie po to, by móc porozumiewać się nim w grupie. Dzieci uwielbiają wchodzić w interakcje z rówieśnikami i najlepiej zapamiętują coś, co działo się w konkretnej sytuacji, zabawie i czemu towarzyszyły najlepiej pozytywne emocje.
• Ćwiczenia typu TPR, czyli total physical response (nauka przez działanie) mają największy sens i przynoszą najlepsze efekty, gdy przeprowadzane są w grupach. Dzięki temu dzieci mogą uczyć się od siebie i dodatkowo czerpać z tego przyjemność. Mają możliwość wzajemnie się obserwować, korygować swoje błędy i wspierać. Wspólne rozwiązywanie zadań i problemów często pozwala lepiej je zrozumieć i szybciej rozgryźć.
• Pozostaje jeszcze aspekt ekonomiczny. Zajęcia grupowe zawsze są tańsze, a dzięki temu dzieci mogą brać w nich udział częściej, co z kolei jest korzystne dla przyswajania języka przez dzieci i nie tylko. Im częstszy kontakt – tym lepiej, jeśli chodzi o skuteczność nauczania.

Jak widać zajęcia grupowe mają ogromną ilość plusów i pozytywnie wpływają na naukę języka przez dzieci. Często rodzice myślą, że ich pociecha szybciej i lepiej nauczy się języka obcego na zajęciach indywidualnych. Oczywiście zdarzają się przypadki, kiedy lekcje w relacji uczeń – nauczyciel są korzystniejsze, lecz zdecydowanie lepsze efekty ogólne przynosi dzieciom nauka grupowa. Warto zapamiętać, że przecież co dwie głowy to nie jedna!