fbpx
Menu Zamknij

Warsztaty chemiczno-przyrodnicze – czyli niezwykła wyprawa do pasjonującego świata nauki  

Obecne programy szkolne  nie przewidują wystarczającej ilości godzin na biologię, chemię i fizykę. Wiedza przekazywana często w postaci suchej teorii jest dla uczniów trudna, nieprzystępna, nudna i wydaje się nieprzydatna w życiu. Z tego powodu dzieci zniechęcają się do tych tak ciekawych i ważnych we współczesnej rzeczywistości działów nauki. Dlatego też w naszym Centrum w tym roku po raz pierwszy przygotowaliśmy ofertę warsztatów chemiczno-przyrodniczych dla dzieci. Za nami już dwa spotkania. O tym, że były to zajęcia udane, świadczą uwiecznione na zdjęciach emocje: skupienie dzieci podczas wykonywania intrygujących doświadczeń, jak również uśmiechnięte buzie, kiedy dzieciaki demonstrują swoje prace (zdjęcia na naszym FB).

Podczas zajęć tworzymy wesołe „glutki ciągutki”, magiczne masy i „wzburzone” ciecze. W programie mamy, między innymi, poznawanie właściwości wybranych bezpiecznych substancji, fizykochemiczne rozdzielanie mieszanin, rozwiązywanie zadań detektywistycznych z wykorzystaniem środków spożywczych i bezpiecznych „chemikaliów”.

Dzieci mają szansę na rozwój zdolności manualnych.

Przelewając ciecze, ucierając, mieszając czy zagniatając składniki nabierają sprawności przydatnej w wykonywaniu różnych codziennych czynności.

Warsztaty mają na celu pomóc dzieciom polubić chemię oraz inne przedmioty ścisłe, nauczyć je podglądania zjawisk rządzących światem  i czerpania z tego radości. 

Dzieci uczestniczące w naszych warsztatach chemicznych stają się Małymi Naukowcami. Uczą się, jak formułować pytania, prowadzić obserwacje, być cierpliwym i wyciągać poprawne wnioski. A wszystko to bez niepotrzebnego stresu, tak często towarzyszącego zajęciom prowadzonym w szkole. Uczestników naszych spotkań, chcemy przekonać, że chemia nie jest trudna, lecz interesująca i otacza nas ze wszystkich stron. Od pierwszych zajęć, dzieci mogą zobaczyć, że substancje chemiczne to nie tylko odczynniki zamknięte w tajemniczych laboratoriach, ale także płyn do prania, kremy, mydło, proszek do pieczenia, perfumy i wiele innych.

Zajęcia warsztatowe są także inspiracją do zabaw w domu.

Uczestnicy naszych zajęć dostają karty pracy, w których opisane są przeprowadzone podczas warsztatów doświadczenia. Większość eksperymentów można powtórzyć w warunkach domowych.

W obecnych czasach, gdy postęp nauki i techniki jest tak ogromy, aby móc świadomie korzystać z dobrodziejstw, które ten postęp nam niesie, konieczne są solidne podstawy wiedzy technicznej i przyrodniczej. Jeśli małego lub dorosłego ucznia zarzucimy mnóstwem trudnych pojęć, a potem przystąpimy do egzekwowania wiedzy, to nic dobrego z tego nie wyniknie. Jeśli jednak wytłumaczymy i pokażemy, że wszystko ma jakąś przyczynę i dzieje się z jakiegoś powodu, a tak jest na pewno w naukach ścisłych, to mamy ogromną szansę przekonać osobę uczącą się, że ani chemia, ani fizyka, ani matematyka (narzędzie naukowca) nie są takie straszne.

Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam, pozwól mi zrobić, a zrozumiem.” Te słowa Konfucjusza są aktualne od czasów starożytnych filozofów do dzisiaj. Ucząc przez doświadczenie, my nauczyciele, mamy szansę wspólnie z naszymi młodymi badaczami, osiągnąć dydaktyczny sukces.

Na naszych zajęciach staramy się pracować zgodnie z założeniami metodologii STEAM, opisanej na naszym blogu. Metodologia ta zmienia dotychczasowe sposoby przekazywania wiedzy. Sposób nauczania przez doświadczenie wykorzystuje naturalną dla dzieci ciekawość świata i zapał do zdobywania wiedzy. Zmienia się również tradycyjna rola nauczyciela, który od teraz staje się naukowym doradcą i przewodnikiem, a uczeń, pod jego kierunkiem, ma szansę zostać odkrywcą.

Dlatego zapraszamy na nasze warsztaty chemiczno-przyrodnicze, które odbywają się raz w miesiącu  w sobotnie przedpołudnia (w ustalonych, dogodnych dla wszystkich uczestników terminach) oraz na podobne zajęcia podczas najbliższych półkolonii zimowych 2020.  

mikolajki

Zdjęcie 1 z 1