To metoda wychowawcza oparta na miłości i szacunku znana na świecie od ponad 35 lat. Jej koncepcja została stworzona przez dr Jane Nelsen – psychologa, terapeutkę rodzin i mamę siedmiorga dzieci. Pozytywna dyscyplina oparta jest na psychologii pozytywnej Alfreda Adlera.
5 FUNDAMENTALNYCH ZASAD POZYTYWNEJ DYSCYPLINY:
- Pomaga dzieciom poczuć łączność i przynależność, pomaga im poczuć, że są ważne w rodzinie i społeczności.
- Jest jednocześnie pełna szacunku i wymagająca: miękka i zdecydowana w tym samym czasie, czyli twarda dla problemu i miękka dla osoby.
- Jest skuteczna długofalowo: bierze pod uwagę to, co dziecko myśli, czuje, czego się uczy i jakie podejmuje decyzje o sobie samym i o swoim świecie i jak decyduje się postępować w przyszłości, aby przetrwać i odnosić sukcesy.
- Uczy ważnych umiejętności społecznych i życiowych: szacunku, dbania o innych, rozwiązywania problemów, współpracy oraz umiejętności wnoszenia wkładu i bycia pożytecznym w domu, przedszkolu, szkole i większej społeczności.
- Zaprasza dzieci do odkrywania, jak bardzo są zdolne i kompetentne. Zachęca je do konstruktywnego używania swojej osobistej siły i autonomii.
Metoda ta zaleca rodzicowi wejść w świat dziecka, poczuć jego emocje oraz sprawdzić co działa, a co nie. Pozytywna dyscyplina dostarcza rodzicom wiele wskazówek i narzędzi do pracy nad sobą, które pozwalają na szybkie wprowadzenie nowych zasad w rodzinie i skutkują poprawą relacji oraz zmianą zachowania dziecka.
WYBRANE ZAŁOŻENIA POZYTYWNEJ DYSCYPLINY:
- Bądź jednocześnie uprzejmy i stanowczy.
Pozytywna dyscyplina zakłada, że ani nadmierna pobłażliwość, ani nadmierna surowość czy stanowczość nie są dobre dla dziecka. Rodzice często balansują pomiędzy uprzejmością i stanowczością w zależności od sytuacji, nastroju czy poziomu zmęczenia. Tylko jedoczesne bycie uprzejmym i stanowczym pozwoli nam na jasne wyznaczanie granic oraz budowanie trwałej i głębokiej relacji z dzieckiem.
- Dzieci zachowują się źle, kiedy czują się źle.
Pozytywna dyscyplina uświadamia rodzicom, że dzieci zachowują się źle, ponieważ utraciły poczucie przynależności i znaczenia. Alfred Adler twierdził, że to dwie fundamentalne potrzeby każdego człowieka. Dzieci swoim niegrzecznym zachowaniem próbują znów poczuć, że przynależą i są ważne kierując się przy tym błędnymi przekonaniami. Często zachowanie dziecka jest z perspektywy rodzica nie do zaakceptowania (jęczenie, marudzenie, krzyk, bunt, histeria, obrażanie, bicie itp.). Pozytywna dyscyplina skupia się na profilaktyce i pokazuje rodzicom jak zaspokajać potrzebę przynależności i znaczenia, żeby uniknąć ze strony dziecka złego zachowania.
- Skup się na rozwiązaniu problemu.
Pozytywna dyscyplina zakłada, że dziecko jest w stanie rozwiązywać problemy razem z rodzicem. Nie wyręczaj dziecka i nie dawaj mu gotowych wskazówek, zachęć je do szukania rozwiązań. Bardzo pomocne jest zadawanie pytań pełnych ciekawości rozpoczynających się od: Co? Jak? Świetną okazją do budowania głębokiej relacji z dzieckiem są proponowane przez pozytywną dyscyplinę spotkania rodzinne, na których omawia się zagadnienia ważne dla każdego z członków rodziny.
POZYTYWNA DYSCYPLINA W POLSCE
Metoda ta jest w Polce propagowana od ponad 5 lat. Na terenie całego kraju organizowane są warsztaty praktyczne dla rodziców i nauczycieli. Na rynku dostępne są trzy książki:
- „Pozytywna dyscyplina” – książka ogólna dla rodziców dzieci w każdym wieku,
- „Pozytywna dyscyplina dla przedszkolaków” – książka przeznaczona dla rodziców małych dzieci w wieku 3-6 lat,
- „Pozytywna dyscyplina w klasie” – książka przeznaczona dla nauczycieli.
Bardzo pomoce są również karty technik pozytywnej dyscypliny, które pozwalają w szybki sposób znaleźć rozwiązanie dla pojawiającego się problemu wychowawczego. To pigułka wiedzy, którą można mieć zawsze pod ręką.
Mamy nadzieję, że powyższe informacje zachęcą was do bliższego zapoznania się z pozytywną dyscypliną. Już w październiku zapraszamy na warsztaty praktyczne.