fbpx
Menu Zamknij

Jak pomóc dziecku w nauce matematyki? 6 prostych i praktycznych wskazówek dla rodziców

Nauka matematyki może być zabawą

Nauka matematyki może być zabawąCo zrobić, by dziecko chętnie uczyło się matematyki? Przygotowaliśmy 6 praktycznych wskazówek dla rodziców oraz kilka propozycji gier. Bo nauka przez zabawę przynosi najlepsze efekty.

  1. Ucz dzieci grając z nimi w rozmaite gry edukacyjne: planszówki, karty, klocki, puzzle, układanki i inne. Ważne jest, aby gry nie tylko rozwijały umiejętności matematyczne, lecz także angażowały dłonie, ćwicząc przy tym sprawność manualną jak również zawierały element rywalizacji z rodzicami lub rodzeństwem.
  2. Spraw, aby komputer, smartfon, tablet stały się twoimi sprzymierzeńcami, a wraz z nimi internetowe strony do nauki matematyki, aplikacje oraz filmiki na YouTube. Możesz pokazać dziecku, że internet może być praktyczny i pomocny, wspólnie z nim zaglądając na strony: www.matemaks.pl, www.matzoo.pl lub na kanał YouTube, gdzie obejrzycie Nowe ślady Pitagorasa czy Matmę Gwiazdy.
  3. Pokazuj dzieciom tak często jak to możliwe praktyczne zastosowanie matematyki w życiu codziennym – one chcą wiedzieć, po co się uczą tego przedmiotu. Jak to zrobić? Wspólnie gotując, piekąc ciasta, określając godzinę lub temperaturę, licząc pieniądze w sklepie, nazywając kształty i figury w najbliższym otoczeniu, mierząc odległości na spacerze itp.
  4. Uważaj, jakich słów używasz rozmawiając z dzieckiem na temat nauki matematyki. Staraj się nie mówić: „Ja też nie lubiłem matematyki” albo „Matematyka jest rzeczywiście trudna” czy też „Masz to po mnie, też byłem słaby z matmy”. Zamiast tego przekonaj dziecko, jak ekscytujące może być podejmowanie wyzwań, jak rozwiązanie trudnego zadania może zbudować większą pewność siebie, jak ważne są ćwiczenia i wytrwałość w pracy, aby rozwijać matematyczne myślenie.
  5. Współpracuj z nauczycielem matematyki, który uczy twoje dziecko w szkole. On zna dobrze jego mocne i słabe strony i potrafi podpowiedzieć, jak należy wesprzeć je w nauce, wskaże odpowiedni materiał ćwiczeniowy czy najlepsze dla Twojego dziecka metody pracy.
  6. Połącz matematykę z językiem i literaturą. Wspomóż dziecko w nauce używając opowiastek, rymowanek, wierszy, piosenek ilustrujących pojęcia matematyczne i wspomagających zapamiętywanie.

Kostki, bierki, zakrętki… – czyli jak uczyć matematyki bawiąc?

Uczenie matematyki nie powinno ograniczać się tylko do przedstawiania teorii i rachunków pamięciowych. Zwłaszcza w przypadku dzieci z początkowych klas szkoły podstawowej. Należy zadbać o to, by uczniowie mieli jak najwięcej okazji do zabawy. Aby treści matematyczne zostały przyswojone, dobrze jest każdy temat ilustrować i ćwiczyć na konkretach.

Jak na przykład możemy pomóc dzieciom nauczyć się tabliczki mnożenia? Skuteczne okażą się kostki do gry. Zamieńmy nielubiane słupki na pasjonującą zabawę. Najpierw pokażmy układ oczek na każdej ścianie kostki. Poukładajmy z dzieckiem działania: np. 2 razy 4, czyli 2 kostki po 4 oczka, 3 razy 6, czyli 3 kostki po 6 oczek itd. Następnie odwróćmy działania, układając kolejne pary kostek: 4 razy 2, 6 razy 3 tak, aby dziecko, przeliczając oczka na kostkach, mogło się przekonać, że ich ilość jest taka sama jak ilość oczek z poprzednich działań. Warto zwrócić uwagę, że w matematyce posługujemy się specyficznym językiem. Trzeba zaznajamiać z nim uczniów podobnie jak z językiem obcym: stopniowo i systematycznie. Podczas zabawy wplatajmy słowa „iloczyn”, „czynnik”, „suma”, „składnik” (mnożenie jest przecież sposobem skróconego dodawania).

Kiedy dziecko nauczy się układać działania na kostkach (warto je zapisywać na kartonikach i losować), możemy przejść na kostki z cyframi. Wówczas urządzimy zawody na największy wynik. Polegają one na rzucaniu jednocześnie dwiema kostkami i mnożeniu liczb przedstawionych na ściankach. Ten, kto ma mniejszy wynik, oblicza różnicę, czyli ile mu brakuje do wyniku zwycięzcy.

Zarówno dzieci, jak dorośli lubią grę w bierki. Rzucamy bierki w określony sposób na podłogę i próbujemy jak najwięcej podnieść nie poruszając sąsiednich. Każda bierka ma swoją wartość liczbową. Zdarza się, że uda się dziecku podnieść 3 bierki o wartości liczbowej 25. Wtedy rozwiązuje zadanie: 3 razy 25. W ten sposób, oprócz ćwiczenia sprawności manualnej, dzieci błyskawicznie się uczą dodawania, mnożenia w pamięci oraz porównywania wyników i odejmowania.

W atmosferze zabawy przeprowadźmy układanie tabelki wyników mnożenia. Będą tu potrzebne plastikowe zakrętki. Stwórzmy kwadrat, czyli tabliczkę mnożenia, którą dzieci będą wypełniać układając poziom po poziomie zakrętki z wynikami. Taki kwadrat tworzony wspólnie z rodzicem na dywanie, będzie dobrą okazją do zacieśniania więzi, wspólnej nauki i owocnego spędzania czasu.